In de huidige arbeidsmarkt is de vraag naar technische professionals hoog. Dit resulteert in een sneller verloop dan ooit tevoren. In dit artikel vertellen we je precies hoe je van je vertrekkende werknemer een heuse ambassadeur maakt. Zo staat de volgende kandidaat zo weer op de stoep!

Als werkgever zie je je technische topcollega niet graag gaan en zal je er alles aan om doen om hem of haar bij het bedrijf te houden. Maar soms zit diegene gewoon echt niet meer op zijn of haar plek. Het beste wat je dan kunt doen, is er in ieder geval voor te zorgen dat de vertrekkende werknemer een ambassadeur wordt van je bedrijf. Dit versterkt en vergroot je imago op de markt, wat uiteindelijk kan resulteren in een hoger sollicitatiepercentage op openstaande functies. Wij hebben 3 tips voor je op een rij gezet.

1. Toon waardering
Zo simpel als het klinkt: bedank je werknemer voor de bijdrage die hij/zij heeft geleverd aan het bedrijf en laat merken dat hij/zij gewaardeerd is. Op deze manier zal de vertrekkende werknemer zich niet snel negatief uitlaten bij directe collega’s en zich gemotiveerder voelen om de openstaande projecten goed over te dragen.

2. Plan een ontslaggesprek én exitgesprek in
Wanneer een werknemer ontslag bij je indient, is dit normaliter een kort gesprek. Hierin onderbouwt hij/zij de reden van vertrek en is daarmee de kous af. Zeker wanneer het vertrek als een verrassing komt voor jou als werkgever. Daarom is het slim aan het einde van het dienstverband nog een exitgesprek in te plannen. Dit geeft de ruimte voor de werknemer dieper in te gaan op de reden van vertrek. Dit is waardevolle informatie die jij kunt gebruiken om meerdere vertrekken te voorkomen.

3. Vier het vertrek
Dit klinkt erg cru, maar bedoelen we uiteraard niet zo. Door een mooi afscheid laat je een goede en positieve laatste indruk achter waar hij/zij het met de omgeving nog over zal hebben. Organiseer bijvoorbeeld samen met collega’s een lunch buiten de deur, een gezellige afscheidsborrel of overhandig een klein afscheidscadeau als aandenken.