06 nov 2018

Het eindejaarsgesprek, oftewel het beoordelingsgesprek komt er weer aan. Al lange tijd wordt er geroepen dat de beoordelingsgesprekken overboord gegooid mogen worden. Bedrijven die in deze trend voorop liepen zijn er al van terug gekomen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen liever negatieve feedback krijgen dan helemaal geen feedback.

Afschaffen is dus niet de beste optie, effectief beoordelen dan weer wel. Hoe kan je zo’n beoordelingsgesprek nieuwe stijl het beste aanpakken? 5 tips!


1.
Ga gedurende het hele jaar het gesprek aan met je werknemers.
Dit wordt vaak in de vorm van functioneringsgesprekken toegepast. Deze gesprekken zorgen ervoor dat je beoordeling niet is opgebouwd uit alleen een momentopname van de laatste maanden van het jaar. Op deze manier verzamel je een dossier over de werknemer en ligt het complete beeld klaar voor het gesprek aanvangt. Tevens geef je je werknemers regelmatig feedback middels functioneringsgesprekken waardoor ze zich het gehele jaar door kunnen verbeteren.

2. Zorg voor een breder beeld.
Maak er geen eenzijdige beoordeling van. Een oordeel ontwikkel je namelijk vaak aan de hand van je eigen normen en waarden. Het is daarom belangrijk om jouw inzicht te verrijken. Zorg voor een breder beeld door feedback over je collega te verzamelen bij verschillende personen.

3. Laat medewerkers zichzelf beoordelen.
Laat medewerkers meer de regie nemen door zichzelf te beoordelen en input te vragen aan collega’s. Tevens bevordert dit de open communicatie tussen medewerkers onderling. Deze input kan de medewerker aanleveren voordat het gesprek plaats vindt.

4. Verander eens van locatie.
Zorg eens voor een hele andere mindset, het ‘kantoor van de baas’ wordt namelijk veelal geassocieerd met autoriteit. Door van locatie te wisselen creëer je een gelijkwaardigere omgeving voor een open en eerlijke conversatie. Weg van computers, nieuwsgierige blikken van collega’s en de dagelijkse beslommeringen. Op deze manier kom je vaak tot hele andere inzichten.

5. Houd je niet vast aan de gebaande paden en regels.
Als er te veel aandacht wordt gelegd op de formulieren wordt er vaak voorbij gegaan aan de persoon en diens talent tegenover je. Twee personen met dezelfde functie kunnen immers hele andere sterke en zwakke punten hebben maar alsnog beide goed functioneren in de functie. Ga de dialoog aan.

Conclusie: gebruik het eindejaarsgesprek om je medewerker te motiveren niet enkel te beoordelen. Wat kan er beter en hoe gaan we dat samen aanpakken? En vergeet vooral niet om ook complimenten uit te delen!