Blog over vitaliteit

Start nu de vitale week op kantoor!

Gezond leven is een veelbesproken onderwerp, denk maar eens aan de uitspraak: “ Zitten is het nieuwe roken” en “Niet sporten ongezonder dan roken en diabetes”. Sporten en bewegen zijn belangrijk voor een gezonde leefstijl, niks nieuws onder de zon. Maar als je fulltime op kantoor zit en ’s avonds thuis komt dan heb je wellicht geen fut meer om nog naar de sportschool te gaan. Vitaliteit, oftewel een overvloed aan energie, zorgt er voor dat jij na een kantoor-dag nog steeds de energie hebt om naar de sportschool te gaan. Introduceer daarom eens de week van de vitaliteit op kantoor. Hoe? Wij geven je 4 praktische tips.

Creëer draagvlak.
Draagvlak creëren doe je voornamelijk door het bespreekbaar te maken en de voordelen te benoemen van een vitaliteitsweek. Welke voordelen zijn er van vitaliteit op de werkvloer?

Voor de leidinggevende:

  • Vitale medewerkers verzuimen minder.
  • Vitaliteit zorgt voor duurzame inzetbaarheid.
  • Een vitale organisatie trekt young professionals aan.
  • Het kan bijdragen aan een positief imago voor je organisatie.

Voor je collega’s:

  • Het draagt bij aan een betere balans tussen werk en privé.
  • Je hebt meer energie en bent dus productiever.
  • Het bevordert de sociale werkomgeving.
  • Beweging draagt bij aan een beter probleemoplossend vermogen.

Organiseer de vitaliteitsweek
Iemand moet de eerste stap zetten om de vitaliteitsweek in gang te zetten, als je dus je collega’s mee hebt gekregen is het zaak om de touwtjes in handen te nemen en de week te gaan faciliteren. Er zijn altijd collega’s die geen tijd hebben of geen zin hebben om zich bezig te houden met gezond eten.

  • Vraag aan je leidinggevende of je de boodschappen (of een deel ervan) kan declareren. Als het maar een gedeelte is kun je vragen of je collega’s een bijdrage willen doen.
  • Maak een boodschappenlijstje van alles wat je nodig hebt voor een week.
  • Biedt elke dag een gezond tussendoortje aan. Dit kan elke dag anders zijn, bijvoorbeeld cherry tomaatjes of een stuk fruit.
  • Stimuleer het drinken van groene thee.
  • Zorg ervoor dat er de hele week vers fruit binnen handbereik ligt.

Leuk is om bij het aangeboden fruit en groente de voordelen te benoemen. Je kan bijvoorbeeld het fruit/groente uitstallen en daaronder een kaartje leggen met alle voordelen. Bijvoorbeeld: ‘Bananen hebben een positief effect op de bloeddruk.’

De zithouding en beweging stimuleren
Naast gezond eten is een goede werkhouding en genoeg beweging essentieel voor een vitaal leven. Maak het dan ook bespreekbaar. We hebben reeds een artikel geschreven over een gezonde werkhouding. Deel dit artikel met je collega’s. Daarnaast kun je iedereen stimuleren om tijdens de pauze een rondje te gaan lopen en vaker de trap te pakken.

Bespreek in de ochtend met elkaar wat je de avond daarvoor aan beweging hebt gedaan, wellicht komen collega’s met goede tips waar je nog niet aan hebt gedacht. Zo kun je van elkaar leren en elkaar stimuleren. 

Evaluatie
Als de week voorbij is bekijk dan wat het heeft opgeleverd. Dit begint eigenlijk al voordat de week begint. Stel een vragenlijstje op voor je collega’s met vragen over hun voeding, nachtrust en fitheid. Dan kan iedereen voor zichzelf aan het einde van de week kijken of het iets heeft opgeleverd. 

Zo, dat waren de praktische tips. De uitvoering is nu aan jou: op naar een vitale werkomgeving!