Blog over werk

Ben jij een workaholic? Doe de check

Je werkt om te leven. Dat zeg je tenminste tegen jezelf, je familie en je vrienden, maar in de praktijk lijkt het andersom en word je ingehaald door deadlines en stress. Iets waar jij, je omgeving maar ook je collega’s last van hebben. Het overkomt meer mensen dan je denkt: 1 op de 10 mensen heeft een werkverslaving. En geen enkele verslaving is goed voor jou en je omgeving. Dat weet je. Maar in de drukke en snelle tijden van nu voelt het soms niet te vermijden. Hoe weet je of je gewoon graag werkt of dat er meer aan de hand is? Onderzoekers uit Noorwegen hebben ‘The Bergen Work Addiction Scale’ ontworpen die je kunt gebruiken om dit te testen.

Ben jij een workaholic? Doe de check:

  • Als je niet kunt werken, raak je gestrest of gefrustreerd
  • Je bekijkt vaak hoe je meer tijd vrij kunt maken om te (over)werken
  • Je gezondheid heeft te lijden onder je drukke werkschema
  • Je besteed veel meer tijd aan werken dan je vooraf had gedacht
  • Werk helpt je om gevoelens van angst, hulpeloosheid, schuld en/of depressie te verminderen
  • Mensen om je heen hebben je al gevraagd om minder te werken
  • Hobby’s, sport of andere vormen van ontspanning zijn door werk vervangen

Herken je jezelf in een aantal van bovenstaande ‘symptomen’? Zie dit als een serieus signaal om rustiger aan te doen en van je werkverslaving af te komen. Hoe je dat? We hebben een aantal tips waar je direct mee aan de slag kan. Wil je helemaal van je verslaving af? Dan is het goed om professionele hulp in te schakelen.

En dan nu de tips waar je direct mee aan de slag kan:

1. Kies voor tijd voor jezelf en de mensen om je heen.
Neem de afspraken die je met jezelf of met vrienden maakt net zo serieus als afspraken op werk. Sla dus niet dat avondje sporten over of bel die afspraak met een dierbare niet af met een smoes. Juist die afspraken zijn belangrijk voor jouw productiviteit. Zet die afspraken in je agenda en behandel ze zoals je andere belangrijke afspraken behandelt. Maak je eigen gezondheid en privé omgeving belangrijk. Door te investeren in jezelf en je vrienden word je productiever en gelukkiger.

2. Tijd voor een nieuwe hobby.
Je had een hobby of deed aan sport maar dat heeft plaats gemaakt voor werk. Tijd om een nieuwe hobby of sport te kiezen waar je ontspanning en plezier uit haalt. Begin klein en plan 1 avond in de week in voor een nieuwe hobby of sport. Kies iets wat bij jou past en waar je plezier uit haalt, dan is het ook makkelijker om je tijd vrij te houden!

Je vrienden, familie, je collega’s maar ook je eigen lichaam zullen je dankbaar zijn. Tijd om te focussen op meer kwaliteit en plezier in je (werkende) leven.